dinsdag, november 22, 2011

De grondtoon van uw organisatie.. over de bassist... met Vierdag en van Maanen

Lang, lang geleden heb ik ooit een stuk geschreven over de Klank van uw organisatie (als het een big band zou zijn). Want, als pianist in bigband in het weekend actief, verbaasde ik me erover dat de principes die in de muziek bijdragen aan een mooi stuk, in organisaties veel minder worden toegepast. Dan zat ik door de weeks bij vergaderingen en dacht ik: als iedereen nu een instrument in zijn handen zou krijgen zou heel duidelijk zijn dat dit niet werkt. Maar omdat woorden woorden zijn en anders binnenkomen dan muziek was dat lang niet zo duidelijk. En toch... het thema blijft me nog steeds boeien en raken.

Ik was daarom ook erg verheugd toen ik een uitnodiging voorbij zag komen van SMT over de grondtoon van de organisatie. Verzorgd door Gulian van Maanen van Kernconsult in samenwerking met Jeroen Vierdag (bassist van tal van bands, oa. Ploctones). Dat bleek een workshop te zijn die ging over de rol van bassisten in een organisatie. Wat doen ze? Hoe herken je ze? Wat is de rol van de bas? Alles passeerde de revue.

Het voert te ver om de hele workshop vast te leggen, daarom hierbij wat mooie momenten genoteerd. Allereerst was heel leuk dat Jeroen Vierdag meespeelde met een (niet uitgebracht) stuk van Jann om te laten horen welke plek de bas in de muziek heeft. En ook erg mooi was het luisteren naar de verschillende tracks van de multi-track: What's going on van Marving Gaye. Zonder bas en diverse andere instrumenten hoorde ik daar opeens een piano-thema dat gelijk is aan het intro.

Op de kale track van What's Going on (drums, zang) liet Jeroen Vierdag toen zien welk type invullingen je als bassist kunt neerleggen. Basic, Basic met ritme, Basic plus (vol ingevuld met ritme, variatie). Die laatste variant was vooral educatief erg interessant; muzikaal was het naar mijn smaak veel te vol/weldadig en gekruld. Maar het punt was gemaakt. En als je dan daarna luistert naar de originele baslijn van James Jameson dan hoor je hoe knap hij in ritme, variatie het nummer weet te stuwen.

Wie die sensatie ook wil beleven, kan hier naar een duo-track zang/bas luisteren van het nummer. Met dank aan Youtube natuurlijk.



Wat leuk was verder, was om te horen hoe Jeroen Vierdag na het voor zijn generatie nog gebruikelijke AMV-drama (blokfuit enzo) tot bas spelen is gekomen. Hij wilde eigenlijk met zijn vader van zuurverdiend geld een slaggitaar kopen, maar de verkoper had destijds alleen nog maar een bas voorhanden. En die zei tegen hem: bas is misschien wel leuker want basgitaren hebben ze altijd nodig. En inderdaad, drie weken later zat hij in een bandje bas te spelen. En is dat gelukkig ook blijven doen.

Afijn er gebeurde nog heel veel dat dit een mooie workshop maakte. Die uiteraard eindigde met een mini-jamsessie aan het eind. En zo kon ik mijn mijn melodica (als pseudo-piano) ook weer eens gebruiken.