zaterdag, november 13, 2010

Blip.fm - kanaaltje Jazzjunk - wat vinden we ervan?

Tja, sinds een tijdje zit deze jazzjunkie op blip.fm. Dat is een site die als een schil over het Internet hangt en het de willekeurige deelnemer mogelijk maakt om de Internet-dj uit te hangen. Zo ook deze Jazzjunkie die lustig aan het experimenteren is geslagen.

Hoe werkt het allemaal?
Tja, ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit, want de site is niet altijd even makkelijk ingedeeld, maar het gaat ongeveer als volgt:
1. Je hebt je eigen kanaal, waar je liedjes kunt laten horen; in mijn geval het kanaal van de JazzjunkNL
2. Die liedjes zoek je op internet, op youtube, soundcloud, itunes of waar dan ook en als je mazel hebt met auteursrechten enzo dan zijn die afspeelbaar in blip.fm; je kunt ze dan blippen (of liedjes van anderen re-blippen); je kunt ook eigen opgenomen opnames die je bij soundcloud hebt staan bijvoorbeeld, af laten spelen,
3. De interface heeft wat weg van Tweeten/Twitteren in de zin dat je 140 karakters hebt om een boodschapje te plaatsen bij de liedjes die je op je virtuele
4. Blip.fm interfacet met Twitter en allerlei andere social media, zodat wat je doet in blip.fm ook doorgegeven wordt aan twitter (dat kun je heel makkelijk aan en uitzetten overigens); het is wel handig als je daarom dezelfde naam hebt als op twitter,
5. En dan het padvinders-element: de credits en props...... je wordt op allerlei manieren gestimuleerd om andere dj's te beluisteren en met credits/props te belonen voor hun muziekkeuze; zo heb je allerlei levels/badges die je kunt verdienen; early adopter, smaakmaker, hotstreak, enzovoorts. Ik ben zelf nu druk bezig om de 14-dagen elke dag 1 blip badge te verdienen,
6. Je kunt een playlist maken (ben ik nog niet aan toegekomen) en ongetwijfeld kan er nog veel meer (zie ook hier een engelstalige gids).
7. Het aantal dj's is overweldigend, maar er is een soort van 'tuner' waarmee je op trefwoorden dj's kunt selecteren en dus een eigen music-timeline kunt maken; ik heb maar wat jazz, vocal, enzovoorts gekozen.

Pff..... tja, wat een gedoe zult u denken.... en dat denk ik eigenlijk ook. Plus, ik vraag me af wie er nu waaraan precies geld verdient en of het met de auteursrechten allemaal wel netjes is geregeld. Aan de andere kant is het wel leuk om een eigen radioplekje te hebben en je komt ook allerhande nieuwe muzikale ontdekkingen tegen. Als je af en toe eens een beetje over blip surft hoor je toch wel leuke en mooie dingen. Er is een man die big bands doet: S75, dan heb je bleakmouse, jazzNL en ook nog avivajazz.

Ach, oordeelt en snuffelt u zelf maar. Veel luisterplezier !