zaterdag, november 12, 2011

Mooie compositie: let there be love..

Ik zat vanochtend zo eens wat piano te spelen en hing een beetje rond in de Es toonsoort. Ik pakte op zeker moment het Jazz Fakebook erbij en mijn oog viel op het liedje Let There Be Love (zie onder). Dat staat ook in Es en sprong eruit door de mooie tekstuele wending: 'chili con carne and sparkling champagne' als verwoording van goede en barre tijden uit het leven.

Ik ging het stuk vervolgens spelen en ontdekte dat het eigenlijk een heel mooi en elegant lied is. De titel: 'Let there be love' deed me vermoeden dat het lied was gemaakt door iemand die de liefde al heeft en die aan de rest van de wereld ook gunt. Maar als je dan in de akkoordprogressie telkens de verminderde kwint en none tegenkomt verander je gauw van mening. Dit is gemaakt door iemand die de liefde verlangt, waarschijnlijk ooit gehad heeft, maar op dit moment niet meer. Ook de afsluiting aan het eind (As Mineur, onder het 2tje) wijst daarop.

Als experiment ging het stuk ook eens spelen zonder al die verminderingen. En daar wordt het ook best saai van, dat was ook boeiend om te merken. Je ziet dan ook dat al die sferische verminderingen fungeren als aanloop naar de oplossing aan het eind van de vierde regel. Daar waar geproken wordt over de leeuwerik (Gm7) en de duif (C9) houdt namelijk de vermindering op. Dat trekt de lucht open en levert extra nadruk op het verzoek in C7 en Fm: but first of all please...    let there be love.

Die laatste Let there be love is dan overigens direkt weer vanuit het verlangen naar iets dat geweest is, want daar zien we de verminderde negen weer. En daar past dan die prachtige vierklank as-b-d-g voor de oplossing naar Es.

Afijn, kijkt u het hierbeneden rustig zelf ook nog eens na. Mocht ik tijd hebben dan zet ik misschien ook nog wel een opname op Soundcloud.